Vanliga frågor

Vanliga frågor

Rabattkalas.se – Allmänt

Vilka är vi som ligger bakom Rabattkalas?

Bakom Rabattkalas står företaget Sparheld International GmbH som har sitt säte i Berlin, Tyskland. Företaget grundades 2009 av Henning Kruthaup som idag driver verksamheten tillsammans med Christian Hellrung.

På kontoret som ligger mitt i den livliga stadsdelen Kreuzberg arbetar 29 medarbetare från åtta olika länder dagligen med att ta fram de bästa rabattkoderna och erbjudandena hos massvis av svenska och internationella webbutiker.

Är Rabattkalas kostnadsfritt?

Ja, Rabattkalas är och förblir helt kostnadsfritt.

Hur finansieras Rabattkalas.se?

Rabattkalas.se erbjuder varken produkter eller tjänster utan fungerar istället som en mellanhand mellan konsumenter och butiker. Varje gång du använder dig av någon av våra rabattkoder eller erbjudanden i samband med ditt köp från en webbutik får vi en liten provision via en så kallad affiliate-länk. På så vis kan vi gå runt samtidigt som vi erbjuder dig våra rabattkoder helt kostnadsfritt.

Sparar Rabattkalas min personliga information? 

Rabattkalas varken sparar eller använder personlig data utan användarens tillstånd. Dock sparas användarnas personliga information som anges frivilligt på sidan. Om du vill veta mer kan du ta en titt under Dataskyddsbestämmelser

Vad kan jag göra om Rabattkalas.se inte läses in ordentligt eller om jag hittar något fel på hemsidan? 

Först och främst vill vi be om ursäkt för att sidan inte lästes in korrekt eller om du upptäckt ett fel på hemsidan.

Genom vår kvalitetskontroll försöker vi alltid se till att vår webbplats fungerar som den ska från alla sorters operativsystem, enheter och browsers. Trots det kan det ibland uppstå fel. Därför skulle vi uppskatta om du kunde skicka ett mejl till info@sparheld.de om detta händer. På så sätt kan vi rätta till felet så fort som möjligt så våra besökare får en så optimal användarupplevelse som möjligt.

Tips: Ibland hjälper det att gå in i inställningar som finns i browsern och ta bort cookies som har sparats samt läsa in sidan på nytt. 

Finns Rabattkalas på Facebook? 

Ja, vi finns även på Facebook där vi titt som tätt lägger upp exklusiva rabattkoder, bilder och uppdateringar om vad som händer här på kontoret. 

I vilka andra länder är Rabattkalas aktiva? 

Utöver svenska Rabattkalas hittar du oss i sju övriga länder. Våra portaler har samma design men har olika namn: Sparheld.de i Tyskland, Reduc.fr i Frankrike, Cupones.es i Spanien, SignorSconto.it i Italien, Rabathelten.dk i Danmark, Alennussankari.fi i Finland och MojeKupony.pl i Polen.

Rabattkalas.se – Rabattkoder och Erbjudanden

Vad är Rabattkoder?

Rabattkoder hjälper dig att göra dina köp i online-butiker billigare. Dessa koder kan se ut enligt följande: kr-rabatt, %-rabatt, Gratis gåva, Köp 3 produkter och betala för 2 eller Fri frakt.

Ibland har en rabattkod speciella villkor så som ett minsta ordervärde, endast för nya kunder eller begränsad till utvalda märken eller produkter.

Vad är skillnaden mellan rabattkoder och erbjudanden? 

Rabattkoderna fungerar endast genom en unik kod som användarna tillämpar manuellt under beställningsprocessen. Utan denna kod dras ingen rabatt från totalbeloppet.

Rabattkoder kan ha olika beteckningar beroende på butik, t. ex. voucher code, kupongkod, kampanjkod eller discount code.

Exempel på en rabattkod:

Erbjudanden är inte förknippade med en särskild kod. Det ursprungliga priset är redan reducerat innan du lägger produkten i varukorgen. Erbjudanden finns t. ex. i reasektionen eller under speciella landningssidor som är aktiva under utvalda säsonger.

Exempel på ett erbjudande: 

Vad är en rabattkod?

En rabattkod är en kombination av bokstäver och siffror. Rabattkoden synliggörs när du klickar på den. För att inlösa rabattkoden kopierar du den och klistra sedan in den i beställningssteget innan du betalar ditt köp. 

Var kan jag söka efter rabattkoder på Rabattkalas.se? 

För att hitta rabattkoder kan du söka på en butik i sökrutan på Rabattkalas första sida och klicka på förstoringsglaset.

Under De populäraste rabattkoderna och Exklusiva rabattkoder hittar du våra mest använda rabattkoder. 

Det går också att hitta butiker och rabattkoder under de olika kategorierna på hemsidan. Där kan du välja bland kategorierna Mode & Accessoarer, Skönhet, Resor, Hem och Inredning med flera. 

Hur löser jag in en rabattkod i en online-shop?

  1. Leta rätt på en rabattkod på Rabattkalas.se
  2. Välj den rabattkod som passar dig bäst och klicka därefter på "Visa rabattkod & butik”. För säkerhets skull rekommenderar vi att du sparar koden genom att skriva ned eller kopiera den. Kom ihåg att kontrollera rabattkodens specifika villkor så att den fungerar ihop med ditt tänkta köp.
  3. I webbutiken handlar du precis som vanligt genom att lägga de artiklar du vill köpa i varukorgen.
  4. Under beställningsprocessen anger du rabattkoden. Det dyker vanligtvis upp en särskild ruta för detta ändamål någon gång under beställningsprocessen där man ofta behöver klicka på en knapp för att bekräfta koden. När koden aktiverats dras rabatten av automatiskt.
  5. Slutför beställningen och känn dig nöjd över att du sparat pengar på köpet.

Tips: I de flesta online-butiker kan man skriva in rabattkoden i varukorgen eller kassan, men i vissa fall ser denna process annorlunda ut. Om du inte hittar rabattkodsfältet kan du gå in på butikens sida här på Rabattkalas.se och skrolla dig längst ner på sidan. Där finns en skärmdump och förklaring på var du hittar rabattkoden i just den butik du vill handla i. Ibland behöver man skapa ett kundkonto innan man kan lösa in sin rabattkod.

Det är viktigt att kontrollera att rabatten har blivit avdragen innan du avslutar köpet. Hos de flesta online-butiker går det inte att lägga till en rabattkod i efterhand. 

Rabattkoden fungerar inte  - vad kan jag göra? 

För att kontrollera rabattkodernas giltighet testar våra medarbetare dem noggrant dagligen. Om rabattkoden ändå inte kan lösas in är det möjligt att köpet inte lever upp till rabattkodens villkor, att varorna blivit slutsålda eller att det uppstått ett tekniskt fel. I denna situation ber vi dig vänligen att ta kontakt med butiken direkt för att kontrollera varför rabattkoden inte fungerar.

Utöver detta har du möjlighet att informera andra användare om att rabattkoden inte fungerar genom att trycka på följande symbol:

Din hjälp betyder mycket för oss. Med hjälp av den kan vi i vår tur se till att ta bort de rabattkoder från vår hemsida som inte längre fungerar.  

Några rabattkoder gäller endast för nyhetsbrevsprenumeranter. Var kan jag anmäla mig till nyhetsbrevet? 

Vänligen gå till den butik det gäller och anmäl dig till nyhetsbrevet på deras hemsida.

I de flesta fall gör man det på butikens första sida och ibland under en av kategorierna på hemsidan. Utöver din mejladress kan du behöva ange namn och andra uppgifter. Vanligtvis får du ett mejl direkt efter att du anmält dig till nyhetsbrevet där du ska klicka på en länk för att bekräfta prenumerationen. Vissa butiker erbjuder även en rabattkod som tack för anmälan. Ofta är denna kod unik och kan endast lösas in en gång. Eftersom att rabattkoden är personlig anger vi inte denna på vår hemsida. Istället står det ”Skickas per e-post” de gånger rabattkoden är unik.

Tips: Ibland tar det en liten stund för bekräftelsemejlet eller mejlet med välkomstkoden att skickas ut. Ha lite tålamod, och titta även efter i skräpposten i inboxen – kanske har mejlet hamnat där?

Kan flera rabattkoder kombineras?

Rabattkoder kan endast kombineras i särskilda fall. Vissa rabattkoder kan dock användas i kombination med ett erbjudande så att du kan sänka priset ytterligare på en redan prissänkt produkt.

Vänligen kontrollera alltid villkoren för rabattkoden på Rabattkalas.se, så väl som online-butikens användarvillkor. I många fall går inte rabattkoden att använda på redan prissänkta varor, så står det ”Gäller ej redan nedsatta varor” så går det endast att använda rabattkoden på varor till fullpris. De flesta rabattkoder går endast att använda en gång per kund och går inte att kombinera med andra rabattkoder. 

Vilka fördelar har exklusiva rabattkoder? 

Rabattkalas.se har god kontakt med olika online-butiker, affiliates och tjänsteleverantörer. Därför har vi möjlighet att förhandla oss fram till mer fördelaktiga villkor. Exklusiva rabattkoder är intressanta och unika rabatter som man endast kan hitta på vår sida. 

Min favoritbutik erbjuder inga rabattkoder. Hur kommer det sig?

Vissa butiker erbjuder under vissa perioder inte rabattkoder. Tills att vi kan hitta en aktiv rabattkod som du kan använda kommer vi istället publicera deras mest fördelaktiga erbjudanden.

Varför visar Rabattkalas.se även utlöpta rabattkoder? 

Vissa rabattkoder kan fortfarande lösas in efter utlöpningsdatumet eller återaktiveras av onlinebutiken vid ett senare tillfälle. Därför kan det vara värt att undersöka huruvida de utlöpta  rabattkoderna fortfarande kan lösas in.

Jag har hittat en rabattkod som inte finns publicerad på Rabattkalas.se – hur lägger jag till den? 

Skicka ett mejl till info@sparheld.de. Vi kommer att testa om rabattkoden fungerar, och om den gör det lägger vi upp den på vår hemsida så att andra användare också kan dra nytta av den. 

Rabattkalas.se – Nyhetsbrev

Hur registrerar jag mig för nyhetsbrevet på Rabattkalas.se?

Om du skrollar ner en bit på Rabattkalas hemsida hittar du texten: "Registrera dig för vårt nyhetsbrev och få de bästa rabattkoderna direkt till din inbox en gång i veckan". Nedan finns det ett tomt fält där du skriver in din e-postadress och därefter klickar du på "Registrera mig".

Efter registreringen får du ett mejl från oss. Du måste bekräfta din prenumeration på Rabattkalas nyhetsbrev genom att klicka på länken i mejlet. Detta för att vi ska kunna vara säkra på att det verkligen är du som vill ta emot vårt nyhetsbrev.

Är nyhetsbrevsprenumerationen gratis?

Ja, prenumerationen är helt kostnadsfri.

Vad för sorts rabattkoder hittar man i nyhetsbrevet?

Varje vecka samlar Rabattkalas ett urval av de bästa, exklusiva och mest lönsamma rabattkoderna och lägger till i nyhetsbrevet. I nyhetsbrevet går det också att hitta en rad intressanta erbjudanden.

Hur ofta skickar Rabattkalas ut nyhetsbrev?

Rabattkalas nyhetsbrev skickas ut varje måndag.

Jag har fått ett mejl även om jag inte har anmält mig till Rabattkalas nyhetsbrev. Hur är detta möjligt?

Kanske har en vän eller släkting registrerat din mejl till nyhetsbrevet, eller så kan någon ha råkat skriva in fel mejladress. Det är helt upp till dig om du vill vara registrerad och prenumerera på nyhetsbrevet. Om du inte är intresserad kan du bara ignorera mejlet. Dina personuppgifter kommer inte att lagras eller användas och du kommer inte höra från oss om du inte bekräftar prenumerationen genom att klicka på länken.

Hur avanmäler jag mig från nyhetsbrevet?

I slutet av alla nyhetsbrev från Rabattkalas finns en länk där du kan avsluta prenumerationen med endast ett klick. Du får en bekräftelse på att din avanmälan är registrerad och godkänd.

Nyhetsbrevsanmälan fungerar inte - vad kan jag göra?

Du kan skriva ett mejl till info@sparheld.de så kontaktar vi dig så snart som möjligt och hjälper dig att ta bort din mejladress från listan. 

Rabattkalas.se – Samarbetspartners

Hur kan jag som distributör av en webbutik samarbeta med Rabattkalas.se?

Vänligen kontakta oss så berättar vi mer.

Innan du kontaktar oss ber vi dig kontrollera att din hemsida uppfyller dessa villkor:

  1. Hemsidan är på svenska.
  2. Det går att lösa in rabattkoder i online-butiken.
  3. Online-butiken är med i ett affiliate-nätverk.

Kan min webbutik listas på Rabattkalas.se även om jag inte erbjuder några rabattkoder?

Tyvärr kan vi inte ingå ett samarbete med en nätbutik som inte erbjuder rabattkoder eftersom detta är en viktig del av vår affärsmodell.

Vad kostar det att vara listad på Rabattkalas.se?

Det kostar ingenting. Den enda kostnaden för dig är när en kund som använt en rabattkod från Rabattkalas.se slutför en beställning i din webbutik. Då får vi en liten provision på hela beloppet via affiliate-nätverket du är med i. Pappersarbetet behöver du inte tänka på, det tar ditt affiliate-nätverk hand om. 

Hur fungerar ett affiliate-nätverk? 

I ett affiliatenätverk måste du som annonsör först och främst godkänna Rabattkalas.se som publisher. I nätverket kan du ladda upp banners, reklamtexter och länkar som vi kan använda oss av vid vår marknadsföring. För var och en av våra användare som klickar på en av dina så kallade "spårningslänkar" och därefter gör ett inköp betalar du ut en provision till Rabattkalas.se. Hur mycket du vill erbjuda i provision bestämmer du själv. 

Varför är det nödvändigt att registrera sig hos ett affiliate-nätverk?

För att vi ska kunna hantera alla våra samarbetspartners och fakturor så smidigt som möjligt är affiliate-nätverk den absolut enklaste och effektivaste lösningen. Det lönar sig även för dig som annonsör då du inte behöver betala något för exponeringen, utan endast behöver betala ut en liten provision när någon utför ett köp på din hemsida.

Hos vilka affiliate-nätverk kan jag registrera mig?

Rabattkalas.se samarbetar med följande affiliate-nätverk:


  • Zanox.com
  • Adtraction.com
  • Webgains.de
  • cJ.com
  • Double.net
  • Adservice.com
  • Netaffiliation.com
  • Wordon.se
  • Belboon.com
  • Adsettings.com

Rabattkalas.se – Lediga jobb

Vilka lediga positioner finns det hos Rabattkalas.se?

Lediga positioner hittar du här. Övertyga oss om dina kunskaper genom att skicka en ansökan så återkommer vi inom kort.

I vilka städer söker ni medarbetare? 

Rabattkalas, eller Sparheld International GmbH har sitt huvudkontor i Berlin. Därför söker vi endast medarbetare som vill arbeta i Tysklands huvudstad.

Hur ansöker jag till en position hos Rabattkalas?

Din ansökan bör innehålla ett personligt brev, CV och eventuella intyg och referenser. Meddela oss gärna också om möjligt startdatum och löneanspråk. Skicka din fullständiga ansökning i ett mejl till jobs@sparheld.de.

Hur fortlöper ansökningsprocessen?

Efter att vi tagit emot din ansökan kommer vi skicka vidare den till ansvarig avdelning.

Väljer vi att gå vidare med din ansökan bjuder vi in dig till en intervju där du får chans att presentera dig själv. Under intervjun vill vi gärna veta mer om vem du är och vad du söker, samt få möjligheten att ge dig en inblick i verksamheten och vad vi gör på en daglig basis.

Om det därefter finns intresse från båda håll ger vi dig en liten uppgift som ska lämnas in innan en viss tidsram. Våra medarbetare kommer läsa och utvärdera uppgiften och därefter ta ett beslut om ansökaren går vidare i processen eller ej. Är uppgiften godkänd avslutar vi med ytterligare ett samtal varpå ett beslut om anställning tas. Beslutar sig alla parter för ett gemensamt samarbete blir kandidaten erbjuden en anställning hos oss.

Det låter mer komplicerat än vad det är. Flera av våra medarbetare har börjat arbeta här inom bara en vecka efter första ansökningsdagen!

Vad ska jag tänka på innan jag skickar min ansökan till Rabattkalas?

Ta gärna en titt på vår hemsida innan du ansöker och läs lite om vad det är vi gör. Se också till att du får med ett personligt brev i din ansökan, och ett tips är att vara noggrann med att inte göra några stavfel eller slarvfel. 

Vi på Rabattkalas önskar dig lycka till!

 

The site does not support this resolution on IE 8